Zprávy od vody

Moje první výprava - Jarda Strnad

Ryby chytám již od dětství, ale nikdy jsem se nedostal dál než ke klasické bobkařině (krmítko, telescop), až minulý rok jsem se rozhodl, že bych chtěl vyzkoušet něco nového a náhoda tomu chtěla, že jsem zavítal do prodejny Chyť a pusť.

08.09.2010 10 minut čtení

Moje první výprava

Hned na začátku chci čtenáře upozornit, že tento článek není o kapitálních rybách a jejich fotodokumentaci. Chtěl jsem zde jen popsat nefalšovanou radost začátečníka, který si na své první vícedenní výpravě vyzkoušel své teoretické znalosti a snad tím i položil základ pro chycení trofejních kaprů v budoucnu.

Ryby chytám již od dětství, ale nikdy jsem se nedostal dál než ke klasické bobkařině (krmítko, telescop), až minulý rok jsem se rozhodl, že bych chtěl vyzkoušet něco nového a náhoda tomu chtěla, že jsem zavítal do prodejny Chyť a pusť, tehdy ještě sídlící v prostorách nýřanských jatek. Tam jsem se poprvé potkal s Jardou Kučerou a to asi definitivně rozhodlo. Když jsem Jardovi na rovinu řekl, že o moderní technice lovu kaprů nevím nic, že celá ta současná alchymie kolem kaprů mi nic neříká, ujal se mne, a vybavil mě základním vybavením a k tomu ještě domluvil se svým synem Jakubem, že mi ukáže sestavení udic, včetně vázání háčků. Svým přístupem mě velmi mile překvapil a stal jsem se jeho stálým zákazníkem.

Postupem času Jarda prodejnu přestěhoval a já mezi tím pilně sháněl další informace o novinkách v technice lovu kaprů. Využil jsem také prezentačních přednášek, které Jarda na jaře organizoval. Své poznatky jsem často chodil konzultovat k Jardovi do prodejny a získával od něj cenné rady. Plánovali jsme pro letošek i společnou výpravu na tekoucí vodu, ale okolnosti to nedovolily a tak jsem se rozhodl, že své vyčtené a vykonzultované poznatky vyzkouším na, pro mě známější, stojaté vodě. Vybral jsem si rybník o rozloze cca 7 ha.

Snažil jsem se poctivě připravit, stále jsem přemýšlel, co budu ještě potřebovat a nakonec zbyla závěrečná konzultace s Jardou o taktice zakrmování a nástrah. Byl jsem do příprav tak zabrán, že ještě večer před odjezdem jsem se tak intenzivně věnoval balení, že až teprve jedovaté poznámky mé manželky o tom, že si poslední večer před mým odjezdem představovala jinak, mě vrátily do reality. Naštěstí jsem zvládl jak balení, tak manželské povinnosti a ráno vyrazil na svou první výpravu.

Prvním poznatkem, který jsem učinil, byl fakt, že rybář by si měl pořídit náklaďák, aby se mu tam vešlo vše, co potřebuje. Ještě jsem se zastavil na chalupě, z půdy snesl roky nepoužívaný nafukovací kajak, nacpal jsem ho do posledního volného prostoru v autě a vyrazil. Za dvě hodiny jsem byl na místě, a protože zrovna přestalo pršet, pustil jsem se do stavby bivaku. Když jsem se zabydlel, musel jsem v duchu Jardovi poděkovat, když mi radil, abych si koupil bivak pro dva. Sotva jsem to všechno dovnitř dostal.

Nafoukl jsem kajak a vyrazil zmapovat dno.  Přítomné rybáře jsem asi docela pobavil, když jsem brázdil rybník v takovém plavidle, ale mně to bylo jedno, už jsem se těšil, až nahodím. Cestou ke břehu jsem zjistil, že člun je děravý a teče do něj, takže jsem musel před každým zakrmováním nejprve nafoukat člun a vylít vodu.

nadšení začátečníka bylo nahlodáno, když mi během prvních 12 hodin zabral jen jeden kapr a ten mi ještě spadl krátce po záběru. Následovalo „odborné“ posouzení návazců, probral jsem všechny své teoretické poznatky a návazce změnil. Jsem člověk trpělivý a tak jsem si užíval pěknou přírodu kolem a čekal.

Po 24 hodinách, kdy se střídal déšť a vítr, jsem se konečně dočkal a během půl hodiny jsem „zvládl“ dva kapry, 5 a 7 kg, což bylo pro mě ohromné povzbuzení. Konečně úspěch! Že by teorie nelhala?

Do večera jsem chytil další dva kapříky kolem 65 cm. Když potom za celou noc a nepřišel ani záběr a ráno zabrali jen dva kapři cca 70 cm, začal jsem usilovně přemýšlet, kde dělám chybu. Věděl jsem, že rybník je plochý, v okolí mého místa bez jakýchkoli prohlubní s tvrdým dnem do 40 m od břehu, kde pak začínalo bahnité dno. Umístil jsem svou bójku na začátek bahnitého úseku a přemýšlel o změně zakrmovací strategie. Zalil jsem pelety a boilies All Amino Nutricem a namíchal si směs method mixu s „tajnými“ ingrediencemi a nechal vše pořádně nasáknout. Pak jsem vyrazil ve svém kajaku zakrmit peletami a boilies. Z method mixu jsem pak při závozu udic uplácal na olovu kouli jako velký pomeranč.

Sotva jsem stačil zavést poslední nástrahu, při opětném vylévání vody z lodi, jsem byl vyrušen z práce zvukem, který uchu rybáře lahodí nejvíc. Hlásič spustil alarm a já se dal do boje s kaprem, který hned na začátku dal najevo, že nepatří mezi nejmenší. Zatímco jsem s ním zápolil, ozval se druhý hlásič a já stačil jen zvednout druhý prut a když jsem ucítil, že ryba je na háčku, položil jsem jej zpět a pokračoval s prvním kaprem. Jakmile jsem kapra umístil do saku, vrátil jsem se k druhému prutu, kapr na něm ještě naštěstí byl. Byl jsem příjemně překvapen, když jsem zjistil, že to bude určitě dnešní největší ryba. Sotva jsem ho dostal zdárně do podběráku, začalo to pravé divadlo.

Asi si dovedete představit, jak to může vypadat, když máte najednou dva kapry v saku, jste u vody sami a chcete si své úlovky zdokumentovat. Vyndat jednoho, zvážit, změřit a pak ho přemluvit, aby s vámi pózoval, když fotíte na samospoušť. No, za nějakých 20 minut byly oba dva v pořádku zpátky ve vodě a ještě jsem si ani nestačil posbírat pruty a zařval hlásič znovu. To už jsem měl tep řádně vysoko a užíval si ten správný rybářský adrenalin.  Brzy byl na břehu i třetí kapr a já si až poté uvědomil, že jsem asi udělal změnu v pravý čas. Vždyť během 40 minut jsem chytil tři ryby o celkové váze 25 kg!

Ten den jsem pokračoval v úspěšné taktice a do večera jsem dostal ještě dva kapry nad 11 kg a několik menších do 70 cm. Byl to můj úspěšný den a těšil jsem se na noc.

Noc mě trochu zklamala, protože jsem se namlsal, a 4 kapříci kolem 65 cm mě sice pobavili, ale po předchozím dnu to bylo málo.
Čtvrtý den nezačal nijak oslnivě, začalo se oteplovat a zeslaboval vítr. I když jsem pokračoval ve stejné taktice lovu jako včera, výsledky se nedostavily. Největším kaprem do poledne byl 6,5 kg bojovný šupináč. Podle hesla, že nejprve se postarej o ryby a pak o sebe, jsem odpoledne opět zakrmil a potom si uvařil oběd. S příchodem večera se aktivita ryb zvýšila, vytáhl jsem několik ryb do 60 cm a pustil se do večeře. Pak to přišlo. Signál z hlásiče a razantní záběr. Jídlo jsem upustil, jak jsem se hnal k prutu. Po přizvednutí prutu, jsem okamžitě poznal, že na druhém konci není žádný dorostenec. Po dvaceti minutách přetahování o vlasec, kapr kapituloval, a já věděl, že je to má největší ryba výpravy. Váha ukázala 13,5 kg při 85 cm. Ten den se mi dobře usínalo…

Pátý den přinesl změnu počasí, ustal vítr, vyjasnilo se a teplota rychle stoupala, což se okamžitě projevilo na braní ryb. Záběrů rapidně ubylo a musel jsem opět něco vymyslet. Po odpoledním zakrmení jsem na jeden prut dal jahodové boilie, protože po prvním testovacím dnu jsem chytal na masové a rybí příchutě. S přibývajícím večerem se zvedala aktivita ryb a výsledkem byla 10 kg jikernačka v podběráku.

Mezitím jsem na jahodu dostal další menší kapry, takže se změna příchuti vyplatila. Opět se osvědčilo známé pravidlo, že pokud ryby přestanou mít zájem o předkládané nástrahy, musíš přijít s nějakou změnou.

Noc z pátku na sobotu proběhla až příliš klidně (dva záběry menších ryb).  Po celou výpravu zde kapři přes noc nebyli nikdy při chuti. Po ranním zakrmení jsem právě sedal ke snídani, když mně hlásič určil jinou prioritu. Výsledkem byl 12,5 kg šupináč, kvůli kterému jsem nelitoval, že jsem se ke snídani dostal o půl hodiny déle.

Slunce pražilo ze všech sil a mírný větřík nemohl situaci moc vylepšit. Ryby prostě přes den neměly o nástrahy zájem. Situace se zlepšila po odpoledním zakrmení, kdy jsem chytil tři ryby mezi 60-70 cm a vyvrcholením večera byl kapr o váze 11,5 kg, který mě překvapil při převlékání a tak jsem k prutům pádil ve slipech.

To už jsem se chystal na poslední noční lov a doufal, že to bude lepší než noci předchozí.  Po dvou kapřících kolem 65 cm jsem se s rybníkem loučil pěkným 10 kg šupináčem.

Skončila tedy má první výprava a já odjížděl spokojený a bohatší o nové praktické zkušenosti. Potvrdilo se, že pelety od „Chyť a pusť“ a boilies od LK Baits a Mikbaits včetně jejich obalovaček a dipů prostě fungují.